Overslaan en naar de inhoud gaan

Donatie 52 bomen aan Fruitplukbos in Leiden

De donatie van 52 bomen aan het Zuid-Hollands Landschap is een gezamenlijk initiatief van de stichting Leiden European City of Science 2022 en de Bomenbond Rijnland. Op 21 december is het dagonderwerp HOUT en op 22 december is het dagonderwerp TOEKOMST. Met de donatie op 22 december willen de initiatiefnemers een positieve bijdrage leveren aan het verrijken van de natuur in de gemeente Leiden.

Een foto van een kweepeer, hangend aan een tak met een blad wat langzaam verdord

Het Fruitbos ligt tegen de A4, langs de Hofvlietweg in Leiden en wordt beheerd door het Zuid-Hollands Landschap. Het betreft een gebied dat tientallen jaren in gebruik is geweest als volkstuingebied. Door ruimtelijke plannen zijn deze volkstuinen twintig jaar geleden al verlaten en kon dit groengebied zich ontwikkelen als een parkachtig boslandschap waar de ooit door volkstuinders aangeplante bomen, waaronder fruitbomen, zijn doorgegroeid. Door de aanplant van 52 fruitbomen – symbolisch voor de 52 weken in het ‘sciencejaar’ - wordt het Fruitplukbos gevarieerder van samenstelling en aantrekkelijker om te bezoeken voor speuren naar eetbaar voedsel.
Met een donatie kan het Fruitplukbos in de Oostvlietpolder zich verder ontwikkelen tot een aantrekkelijke bestemming voor mensen die geïnteresseerd zijn in struinen door een parkboslandschap terwijl daar door het jaar heen ook voedsel is te oogsten.

Aangeplant worden onder andere kweepeer, mispel, kers en diverse appel- en peersoorten.

De aanbieding van de donatie van Leiden2022 aan het ZHL vindt plaats tijdens het Finale Festival op donderdag 22 december tussen 16.00 en 22.22 uur in de Stadsgehoorzaal in Leiden bij de stand van de Bomenbond Rijnland (tijdstip is nog nader te bepalen).